Penaja blog, harap tlg klik

Sabtu

Soluto – optimasikan kelajuan boot Windows anda

soluto - anti frustation software

Soluto ialah perisian generasi baru dengan tagline “Anti-Frustation Software”. Fungsi Soluto adalah mengira kelajuan proses start (boot) windows dan selepas itu mencadangkan kepada anda apa yang harus dilakukan untuk bagi mengurangkan dan melajukan proses boot.

Walaupun perisian ini masih dalam versi beta, namun sudah mendapat banyak pujian dan reviu positif daripada website dan blog komputer yang ternama. Pengguna Windows amat digalakkan agar mencuba perisian Soluto ini di komputer anda.

soluto anti frustation

Soluto akan menunjukkan aplikasi2 serta process yang berlangsung ketika boot. Ianya terbahagi kepada 3 kategori iaitu; Potentially removable, Required – cannot be removed and Removed Applications.

Potentially removable – aplikasi yang anda boleh removed daripada startup seperti Yahoo Messenger, uTorrrent, Skype dan sebagainya. Program2 tersebut boleh melambatkan proses boot jadi anda boleh removed.

Required – aplikasi, process atau driver yang diperlukan oleh Windows. Anda tidak boleh removed sebarang item dalam kategori ini kerana dikhuatiri boleh menjejaskan Windows daripada berfungsi dengan baik.

Removed applications – aplikasi yang anda telah removed daripada startup.

soluto - anti frustation

Sebagai contoh, Tune Up Utilities 2010 run secara automatik ketika boot, dan melambatkan boot kerana ia mengambil masa selama 11 saat. Saya boleh set ia kepada “Pause” iaitu removed daripada startup atau pun “Delay” iaitu lancarkan hanya ketika cpu dalam keadaan idle.

Selepas saya removed TU2010, bermakna saya telah menjimatkan masa selama 11 saat untuk proses boot. Lagi banyak aplikasi yang saya remove, lagi jimat masa untuk proses boot.

Bagi saya, UI yang digunakan pada perisian Soluto ini sangat mengkagumkan kerana ia cool, unik malah mesra pengguna.

Untuk lebih memudahkan pemahaman anda, lihat video di bawah;

Soluto – Anti Frustration Software from Soluto on Vimeo.

Download Soluto di sini. (link)

Selamat mencuba! ;D

Tiada ulasan:

Catat Ulasan